6. december - 2017
Nybolig tager robotten i hånden
Robotteknologi er blevet hverdag i mæglerbranchen, men man bør som boligsælger være kritisk, når man vælger den løsning, der skal markedsføre ens bolig, vurderer ejendomsmæglerkæden Nybolig. Der er nemlig stor forskel på, hvor effektive de forskellige digitale løsninger er.
-Vi er ikke kommet dertil, hvor en robot kan sælge en bolig på egen hånd, men vi kan på den anden side heller ikke komme uden om dem i forbindelse med et vellykket boligsalg.
Sådan lyder det fra Peter J. Mattsen, som er direktør i Nybolig. Mæglerkæden har med succes brugt robotteknologi i over et år, når kædens mæglere markedsfører boliger på nettet. På Nyboligs hjemmeside er antallet af besøgende på boligemner således fordoblet siden 2016.
-Dybest set er en robot et stykke software, som forenkler og optimerer processer og ikke en stor klodset blinkbunke. De boliger, vi har markedsført med den algoritme, vi bruger i Nybolig, har gjort, at antallet af klik på vores boligannoncer er mangedoblet, og det må jo betyde, at de boliger opnår større synlighed, siger Peter J. Mattsen.
Ifølge ham er boligmarkedet i gang med en digital revolution, hvorfor man som boligsælger bør undersøge, om ens ejendomsmægler har de nyeste digitale løsninger.
-Over 3,5 mio. danskere er på de sociale medier, så det er selvfølgelig også der, man i mange tilfælde kan finde køberen til sin bolig. De fleste mæglere tilbyder digital markedsføring, men jeg synes, det er vigtigt, at man undersøger, at man ikke skyder gråspurve med kanoner med tilfældige bannerannoncer, men i stedet målretter sin annoncering med kirurgisk præcision, som man faktisk kan man den rette software, siger Peter J. Mattsen, som derfor anbefaler, at man undersøger markedet grundigt, inden man vælger mægler.